Strövtåg i bygden 4
Uno Norrbom fortsätter att berätta

År 1900 kom telefon till bygden med en ledning från Norrköping med växel som skulle betjänas av affärsinnehavarna.  Det var ingen stor anslutning av abonnenter, det var kantor Ferb, Hylinge, Tvärdala, Norrbo samt en telefon i affärslokalen för allmänheten.  Märkligt var att sådana institutioner som pastorsexpeditionen, barnmorska m fl ej hade telefon förrän i mitten av 20-talet.

Om vi sedan fortsätter vår vandring gamla Linköpingsvägen har vi på vänster sida en åker som bland annat är bebyggd med pensionärshem.  Enligt sägner har denna åker av äldre personer kallats för mansböta, det skulle ha hänt att en storman fått lämna denna åker. Det kan ju nämnas att de anhöriga till den mördade tjänaren ej fick någon ersättning, vilket skulle varit rimligt

Sedan passerar vi Hälla backe och kommer fram till Hälla gästgivargård.  Här på gårdsplan och stallbacke kan man ju föreställa sig hur det varit under flera århundraden av liv och rörelse av alla människor som här har rastat och färdats fram med olika uppdrag.  Detta var de första ordnade kommunikationerna som gjorts av myndigheterna.  Här fanns mat och dryck, husrum, hästar, vagnar, körkarlar, allt för de resandes behov samt stallplats för deras egna hästar.  Bland de som anlitade gästgivargårdarna var rikets tjänstemän som kronofogde, salpetersjudare, befäl inom krigsmakten, fångvaktare som transporterade förbrytare till kronohäktet i Linköping samt sinnesrubbade på väg till Vadstena hospital, fastkedjade i vagnarna.

Här samlades soldater som blivit kommenderade ut i krig för att sedan ansluta sig till sitt regemente på Malmslätt.  Enligt historien fick de marschera till Karlshamn, en 30 mil.  De var mycket dåligt utrustade , särskilt med fotbeklädnad.  När det var fredliga tider på 1800-talet blev de kommenderade som fångvaktare på Långholmen och Borghamns stenbrott, där en del av straffångarna arbetade.

Hit samlades alla möjliga människor, tiggare, marknadsgycklare, skojare av alla slag, även de som ej kunde betala för logi fanns alltid någon plats i stall eller uthus.
Under den karolinska tiden var det många soldater, invalider skadade i de många krigen.  De som kunde drog fram på vägarna, de fördrevs från städerna av myndigheterna där.  Dessa människor hade ingen hemort utan fick tigga för att försörja sig.  De besökte ofta gästgivargårdarna där det alltid var någon som bestod dem ett stop öl eller matrester och en liten vrå att sova i.  Många av dem frös ihjäl i någon snödriva under de stränga vintrarna, dessa hjältar som offrat allt för sitt land.  Deras namn kom ej på pränt när den så förskönade svenska historien skrevs.

Här samlades ortens män för att vid ett stop öl dryfta tidens händelser, träffa resande för att höra nyheter från andra orter, den enda nyhetsförmedlingen som fanns.  Få tidningar kom ut och läskunnigheten var liten.
Här fördes även en ojämn kamp mot ohyran, där det samlades många slag av människor.  Det fanns ju i både slott och koja.  Det var en gammal gästgivare som yttrade en gång att människan som inte har löss är inte frisk.

Det börjar kvällas på gästgivargården, endast en traktors skärande ljud hörs i fjärran.  Påminner om åkerskäran som för alltid har tystnat.  Över gården hör man nästan i sitt inre öra förnimmelse av historiens vingslag.

Sedan fortsätter vår vandring Östra Rydsvägen söderut.  Här ser man till  höger sida rester av en jordvall som särskilt tydligt syns vid Hageby.  Den kan spåras från sjön Asplången till Hällerstadsjön, antagligen en försvarslinje från medeltiden.

Bland hantverkarna som bodde och hade sin verksamhet utmed denna väg kan nämnas smeden Karl Johansson, i dagligt tal kallades han smen i Farille.  Stugan som låg till höger om infartsvägen till Önstorp hade fått namnet då det förr varit krog.  Det finns även en stuga på Djurtorps ägor som varit krog, nämligen Fördärvet.

I lägenheten Klippan, ännu bevarad mitt i den nya bebyggelsen, här hade en finsmed sin verksamhet.  Johansson var uppfinnare av kassaskåp som han hade patent på, brand och inbrottssäkra.  Han uppfann även ett frihjulsnav till cyklar.  Ett kassaskåp provades för att kontrollera om det var hållbart mot elden.  Därför ställdes det ut på en åker, där man lade in penningar, klocka, andra handlingar m m.  En kontrollant från patentverket var närvarande, även andra intresserade var närvarande.  Fem famnar björkved plockades kring kassaskåpet och tändes på.  När kassaskåpet öppnades kunde man konstatera att innehållet var oskadat.  Det var bara klockan som stannat.  Patentet beviljades och han kom att tillverka många till banker, kommuner och privata företag.  Vid sin smedja hade han inga hjälpmedel såsom elkraft för att driva sina verktyg med.  Allt gjordes med handkraft och utan några medhjälpare.
En skicklig gårdssnickare med söner bör nämnas, Brolin från Hylinge, för den förnämliga tillverkningen av möbler i masurbjörk, riktigt konsthantverk.  Säkerligen finns det många sådana släktklenoder i orten, men ingen vet mästarens namn.

Många sekler har svunnit, generationer av människor har här levat och haft sin näring, upplevt krig, pest och hungerår.  Landskapsbilden har förändrats genom odlingar, kanalbygge, nya vägar har anlagts, hus har försvunnit, nya byggts och tekniken har förbättrat människors villkor.
Men kyrkan mitt i byn har stått oförändrad under århundrade med sitt torn och arkitektur.  Man trodde nästan att den var evig, men en snöig vinternatt i början av 1977 förstördes den av eld.  Bara de svarta yttermurarna återstår och de gamla kyrkklockorna har tystnat för alltid. Som har kallat bygdens befolkning till gudstjänst i århundrade, ringt för alla bortgångna som vilar på kyrkogården, för alla de avlidna monarker, då det ringde en timme med början kl 12 varje dag ett helt år.  Många klockor spräcktes och fick gjutas om, med stora kostnader för församlingen varför tiden småningom minskades.

Även vid brand och krigsfara användes kyrkklockorna för att kalla på allmänheten då det inte fanns några andra kommunikationer.

Särskilt minns man första söndagen i augusti 1914 då första världskriget började, då klockorna ringde hela eftermiddagen för att kalla alla vapenföra män.  De skulle infinna sig vid kyrkan för att taga del i myndigheternas kungörelse.

Särskilt väl minns man helgsmålsringningen från sin födelsebygd.  Även de soldater som i krig vistades på utländsk mark, krigsfångar i Sibirien, och utvandrare.  När de hade hemlängtan drömde de säkerligen om sin hembygds helgsmålsringning.

Även de som var kvar i sin hembygd och arbetade på åker och äng hela veckan lång med arbetsdagar 10-12 timmar, även på lördagarna.  Men när helgsmålsringningens klang hördes över nejden blev det en högtidlig stämning med en maning till vila och andakt inför veckohelgen. 

Strålsnäs anno 1977
Uno Norrbom